ASSALAMUALAIKUM SEMUA. SENYUM-SENYUM SELALU

Friday, January 24, 2014

Percutian ke Pulau Langkawi 1

ASSALAMUALAIKUM

Hari ni genap seminggu kami sekeluarga balik bercuti dari Pulau Langkawi. Dan hari ni baru terasa nak update. Dah siap draf cuma ada nak letak gambar je sikit. Yela kalau tak ada gambar tak meriah jugak kan.

Jumaat lepas awal-awal pagi kami sekeluarga keluar menuju ke Kuala Kedah. Kenapa pilih Kuala Kedah? Dekat sikit berbanding Kuala Perlis walaupun kena berada di tengah lautan dalam kira-kira sejam lebih jugak. Harga feri ke Pulau Langkawi dari Kuala Kedah : (Dewasa RM 23.00 / Kanak-Kanak RM 17.00) Untuk maklumat lanjut bolehlah melayari laman web Langkawi Ferry Service.

Dalam pukul 9.00 pagi kami dah pun sampai di jeti Kuala Kedah. Lepas simpan kereta dengan harga RM 10.00 sehari, kami pun bergegas untuk membeli tiket. Ingatkan tak ramai waktu macam ni, rupanya ramai bersesak-sesak sampaikan kami dapat tiket pukul 12.30 tengahari. Maka dengan bosannya kami isi perut dulu dan melepak di pelenggaq (pangkin) nelayan.

Nasiblah tak perlu berebut kerusi macam dolu-dolu (11 tahun yang lalu) hee. La ni siap ada nombor kerusi lagik dah. Dalam pukul 2 lebih sampailah kami di Pulau Langkawi permata Kedah.

ni area jeti langkawi, tengah nunggu keta sewa mai.

Tempah homestay untuk 3 hari 2 malam dengan kereta sewa sekalik reganya RM 700.00. Ok la tu.. homestay dah la dekat dengan pekan Kuah ja (berhampiran pasar awam Kuah). Dalam 10 minit ja perjalanan..

Selesai urusan homestay dan kereta sewa, kami rehat kejap sebelum keluar semula menuju ke pekan Kuah. Misi utama, MAKAN. Tempat makan kami tak kisah sangat, tang mana ada kedai makan di situlah kami tuju. Petang tu kami makan dekat D'Saji berdekatan Pekan Rabu. Pekena angin laut petang memang best sambil makan. Kami ambik nasi goreng kampung, nasi goreng pataya, nasi goreng paprik, bihun tomyam dan nasi goreng daging merah. Rega semua tak sampai RM 50.00 pun. Ok la tu tak lari bajet, sama ja harga macam makan di Penang.

my menu.. nasi goreng kampung

Siap makan pi pulak dekat Dataran Helang. Mengambil angin petang di Pulau Langkawi.

Sebelum balik ke homestay, kami shopping dulu di pekan Kuah. Masuk kedai Haji Ismail Group, kedai-kedai lain jugak dan juga deretan gerai macam pasar malam gitu. Banyaknya baju tapi dek kerana letih tak sempat nak shopping lama. Hanya beli coklat dengan beg peti. Lain-lain beli sabun, berus gigi, dan ubat gigi.

Sebelum balik ke homestay sempat lagi makan mee mamak. Alahai naik lagi badanku nanti..

Esoknya kami dah plan nak pergi mana. Tunggu next entry 'Percutian ke Langkawi 2' ok..

1. Kak ina lak nak minggu depan...kalini nak dok kat homestay...sama macam awak :)